העולם יעמוד מלכת ואז ימשיך ללכת

'אין ביטוי היכול לתאר את המצב הנוכחי כמו מֵאִיגָּרָא רָמָא לְבֵירָא עַמִּיקְתָא.
המעבר משיא לשפל חד מדי, תלול מדי, מסחרר כמעט עוצר נשימה בכל תרתיי משמע.

לפני כמה שבועות כתבנו כאן על מגפת החדשות המזוייפות והסיבות להתפשטותן המסחררת יחסית לידיעות אמת וחדשות טובות. לחדשות רעות וקטסטרופליות יש בדיוק את המאפיינים של וירוס הקורונה.
וירוס הקורונה, עוד טרם הגיע לארץ, כבר היכה בנו ופגע ללא פרופורציה, הנזקים הנובעים מהשמועות על הגעתו האפשרית כנראה אינם נופלים מאלו שיכול הוירוס לפגוע במו ידיו בנו.
הדאגות שלנו הן אמיתיות ומבוססות על מספרים ונתונים אך במידה רבה גם על חששות, רגשות ודאגות מהלא נודע.

באופן פרדוקסלי ככל שהמשבר חריף, גדול עצום יותר בטווח המיידי ומבוסס על צעדים מרחיקי לכת קיצוניים, כך גדלה האפשרות שיסתיים מהר יותר או לפחות יסתיים שלב ההלם בו נתון העולם.
בהקבלה לתחום אחר, דומים צעדי המנע הננקטים לעניין הקורונה לצעדים אותם היה נוקט משרד התחבורה בכדי למנוע הרוגים בתאונות דרכים על ידי איסור מוחלט של תנועת כלי רכב בכבישים.

העולם לא יכול לעמוד מלכת לאורך זמן. כבר בתקופה הקרובה יעברו המדינות משלב ההלם המייצר החלטות בלתי פרופורציונאליות, לדרכי פעולה המנסים לתחום את הבעיה ולחיות איתה תוך כדי נקיטת צעדי מנע לצימצומה והשפעותיה.
העולם חי היום ״בשלום״ עם הסארס שלא הוכחד (בעצם הקורונה הוא בן משפחה) כמו גם הזיקה, האבולה ועוד. בכל ניתוח מתמטי סטט׳ מגיעים למסקנה בלתי נמנעת, כי קיימות סכנות רבות וגדולות אלפי מונים העולות בחיי אדם שאינן זוכות ליחס הבהול והכבוד לו זוכה וירוס הקורונה.

מעיון ממשברים דומים בהיסטוריה, ניתן להגיע לשתי מסקנות מעודדות:
הראשונה, המשבר הוא בעל תאריך תפוגה ואין מדובר בחודשים רבים אלא במספר חודשים בלבד בתרחיש הגרוע ביותר. המאפיין השני של משברים מהסוג הבריאותי מעלה, כי הירידות והעליות שלאחר המשבר הם בצורת V בזוית חדה מאוד. כלומר התרסקות מהירה והתאוששות מהירה וחדה מאוד.

כבר אמרו חכמים ״הזמן הוא החכם ביועצים״, ואכן בכדי לאמוד את מה שבאמת מתרחש ואת גודלו של הארוע דרוש יותר זמן מהשבועיים האחרונים, שדומים לנסיעה במתקן רכבת הרים בלונה פארק כאשר המפעיל של המתקן איבד שליטה על כפתורי ההפעלה.

אורך רוח והימנעות ככל שניתן מצעדים קיצוניים, כמענה להתפתחויות הקיצוניות שכופה המציאות, היא הצעה למחשבה. יצירת ציר זמן להגדרת מועד לקבלת החלטות כפוף לרמת הפסדים הלוקחת בחשבון גם את עקומת הביקושים החדה שאמורה להגיע בתום שלב ההלם והמשבר, צריכה גם היא להילקח בחשבון.

המשבר לעולם יהיה זמני וחולף, המגמה היא שהיא קובעת והמגמה בתחום התיירות ברורה וחיובית. הפיתגם צרת רבים חצי נחמה אינו מדוייק לענייננו, צרת רבים היא נחמה שלמה. המשבר אינו יוצר יתרונות לעמיתים ומתחרים שלנו בכל טווח ורובד ואינו מייצר חסרונות בפעילות שלנו יחסית לשאר העולם, במידה מסויימת ביקושים שיהססו לשוב למזרח יתפנו לחשוב גם על אלטרנטיבה ישראלית.

הקטגוריות
על כותב הבלוג

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת.

 

Managing Director at ISRAEL TRAVEL AGENTS ASSOCIATION.

Interests: Travel&Technology, Travel Agents, Search Engines, Social Media, Mobile ,Real Time Web, Photography, Nature, Desert

Tel Aviv ISRAEL

טוויטר
Ultimate Twitter Feed
פייסבוק
תגיות
השינויים התכופים וחוסר היציבות בתהליכי קבלת ההחלטות גורמים לחוסר נוחות וכעס מוצדקים. מצד שני, אין סיכוי שההתנהלות הזאת תחלוף בקרוב וכדאי לקבלה כעובדה מוגמרת. 
הצעקה הופכתְ לדרך המרכזית שאנחנו מתקשרים ומעבירים מסרים. אמסלם מבין שאם היה כותב מאמר דעה על מה שהוא חושב על ביתְ המשפט לא היינו מקשיבים (הוא כנראה צודק). אז הוא צועק ומגדף ומקבל את תשומת ליבנו. אמסלם הוא המראה של תשומת ליבנו.
המשבר הוא השגרה הרגילה
משברים במדינת ישראל הם השגרה הרגילה. תקופות רגיעה ושגרה הם היוצאים מהכלל. בכל זאת במדינת ישראל עד היום אין תכניות מוכנות מראש למצבי משבר כלכליים הנובעים ממלחמות, משברים גאופוליטיים או קורונה.