נקודה למחשבה

הימים האלו שלפני ימי הפסח בהם היינו מתקשטים בקניות לשובע ונערכים להתכנסויות משפחתיות שמטרתן הפוכה מרוח הימים האלה של ריחוק חברתי.
בזכות הקורונה סיפור היציאה מעבדות לחירות מעוצר לחופש קל להמחשה והבנה. את מצוות ״והגדת לבנך״ יקל על ההורים להעביר לדור הצעיר בחג הפסח והקורונה הזה.  

יהיה טוב לא מיד ולא מהר אבל בטוח שיהיה טוב יותר ממה שליבנו מנבא. אנחנו צרכנים אובססיביים של פחד ונבואות זעם. תרגיל מחשבתי קצר מעיד על אפשרות זאת.
הרוב המוחלט של האנשים ידעו לענות כמעט באופן מדויק את מספר החולים והמתים ומצד שני יהססו ויטעו בחדשות הטובות של מספר המחלימים והיוצאים מהבידוד חזרה הביתה.
ברע והמדאיג אנחנו ידענים גדולים והשכלתנו בחדשות השליליות גדלה ללא הרף ובאופן אקספוננציאלי. הפחד הוא צורך קיומי שמגן עלינו מפני רע לא צפוי ושומר אותנו ערניים ומוכנים.
הטוב אף פעם לא מאיים ולכן הוא נדחק לשולי המחשבות למרות שהוא ממלא את מרבית זמננו וחיינו. מרבית החששות והפחדים בחיים אינם מתגשמים.
זה הזמן להיערך לטוב והשגרתי שיחזור לחיינו בשבועות והחודשים הקרובים.

הנכבים ברותחים נזהרים בצוננים. מבט מזרחה אל סין השבה אל השגרה יכול ללמד אותנו כמה שיעורים בצפוי עבורנו. חופש התנועה הושב לחלקים נרחבים ורבים במדינה.
האזרחים יוצאים מבתיהם ופוסעים בזהירות וחשד. חופש התנועה לא השיב את התנועה הכלכלית מיד לקדמותה. ההתאוששות ברורה ולא מהירה. הממשל המרכזי עסוק בעידוד הצריכה ושיבה לשגרה. החשש עדיין מעיב על תודעת האזרחים כמו ההתדרדרות במצבם הכלכלי. הממשל מאיץ במעסיקים לתגמל עובדים על צריכה, קניות ובילויים. אחת מהדרכים לשלם עבור ימי חופשה ולשלוח את האזרחים לשווקים. הממשל מפיץ שוברי הנחה לקונים שרותי תיירות ובילויים אחרים. הצריכה המתאוששת מדלגת בינתיים על רכישות בכל התחומים בקטגוריות היוקרה. תקופת החזרה הראשונית מתאפיינת בקפיצה של עשרות אחוזים (באופן טבעי כאשר הבסיס הוא האפס בו היה שרוי השוק).
מושגים חדשים נולדים ברשתות החברתיות כמו ״שופינג נקמה״ או ״שופינג פיצויי".

הטראומה הבריאותית תלווה כל התאוששות וחזרה לשגרה. בימי המשבר הראשונים עוד שניסינו לנהל את תנועת התיירים הקיימים ולעדכן את מאמצי השיווק בחו״ל, הצענו לאמץ פעולות שיכירו בחששם של התיירים. (לא שיערנו בנפשנו את הסגר העולמי). הצענו להכניס רובד של היגיינה ובריאות במוצר התיירותי. הדברים התקבלו בעניין וביטול כאחד.
עתה כבר ברור, כפי שנדרשנו לנושא הביטחון אשר ניהל את הביקושים עם החזרה המהוססת לשגרה,  יעבור מרכז הכובד להבטחת הביטחון הבריאותי של התייר.
לא מדובר רק בכורח מעיק אלא גם על הזדמנות עיסקית. לדירוגי חברות התעופה, המלונות, חברות ההסעות ואתרי תיירות יצטרף קריטריון הניקיון וההיגיינה. עסקים מצטיינים בתחום יוכלו לגבות מחיר גבוה יותר עבור ערך מוסף קריטי זה.

נקודת אל חזור להפסדים אופטימיות וגם לא פסימיות הם בסיס איתן לתוכנית כלכלית. בעלון יש מידע כלכלי רב לסייע בידי חברי הלשכה להשתלב בתוכניות הכלכליות שמפעילה המדינה. החזרה לשגרה גם אם תיקח זמן שאינו קצר מובטחת, אולם מתבקש שהתכנון הכלכלי יתמקד ביכולת ספיגת ההפסדים הפרוסה על ציר הזמן. אפשר לייחל, לקוות ואף לסמוך על הטוב שיחזור אולם חשוב לפני הכל להגדיר את הנקודה בה כמות ההפסדים תפעיל מנגנון החלטות שיעצור את המשך ההתדרדרות לתהום החובות. החל מהחלטה על סגירת העסק ועד הפעלת תוכנית למיזוג רכישה או מכירה. כפי שיש בליבנו את הנטייה לדאוג יתר על המידה, יש בנו מידה לא מבוססת של תקווה שיהיה טוב בכדי להימנע מקבלת החלטות קשות לגבי מה שהשקענו בו כבר שנים של עבודה וכסף. 
הקטגוריות
על כותב הבלוג

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת.

 

Managing Director at ISRAEL TRAVEL AGENTS ASSOCIATION.

Interests: Travel&Technology, Travel Agents, Search Engines, Social Media, Mobile ,Real Time Web, Photography, Nature, Desert

Tel Aviv ISRAEL

טוויטר
Ultimate Twitter Feed
פייסבוק
תגיות
השינויים התכופים וחוסר היציבות בתהליכי קבלת ההחלטות גורמים לחוסר נוחות וכעס מוצדקים. מצד שני, אין סיכוי שההתנהלות הזאת תחלוף בקרוב וכדאי לקבלה כעובדה מוגמרת. 
הצעקה הופכתְ לדרך המרכזית שאנחנו מתקשרים ומעבירים מסרים. אמסלם מבין שאם היה כותב מאמר דעה על מה שהוא חושב על ביתְ המשפט לא היינו מקשיבים (הוא כנראה צודק). אז הוא צועק ומגדף ומקבל את תשומת ליבנו. אמסלם הוא המראה של תשומת ליבנו.
המשבר הוא השגרה הרגילה
משברים במדינת ישראל הם השגרה הרגילה. תקופות רגיעה ושגרה הם היוצאים מהכלל. בכל זאת במדינת ישראל עד היום אין תכניות מוכנות מראש למצבי משבר כלכליים הנובעים ממלחמות, משברים גאופוליטיים או קורונה.